Szkoła jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży – wychowanków Domu Pomocy Społecznej w Kadłubie, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W uzasadnionych przypadkach uczniami szkoły mogą być dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym, także płci żeńskiej, nie będąca wychowankami Domu Pomocy Społecznej w Kadłubie.
CELE SZKOŁY:
Głównym celem szkoły jest szeroko rozumiana rewalidacja ucznia z upośledzeniem umysłowym, która przyczynia się do jego wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowania do życia w integracji ze społeczeństwem, tak, aby:
- był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do swoich możliwości psychofizycznych oraz miał poczucie sprawczości,
- zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
- mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej społeczności,
- mógł porozumieć się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,
- osiągnął podstawowe umiejętności do wykonywania prostych prac,
- osiągnął podstawową umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych: zagrożenia, zakłócenia, deprawacja, ból,
- potrafił w miarę swoich możliwości wyrazić i wykazać swoją gotowość do przezwyciężenia trudnych sytuacji.
ZADANIA SZKOŁY:
- nauczenie zaradności i umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie,
- kształtowanie mowy umożliwiającej porozumiewanie się z otoczeniem,
- nauka pozawerbalnych sposobów porozumiewania się z otoczeniem,
- rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej,
- przekazanie uczniom wiadomości o otaczającym środowisku społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych,
- nauczenie korzystania z prostych narzędzi i urządzeń technicznych,
- kształtowanie umiejętności wykonywania prostych prac,
- kształtowanie korzystnych społecznie cech osobowości oraz właściwych postaw wobec pracy,
- kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych,
- nauczenie korzystania z różnorodnych form kulturalnego spędzania wolnego czasu,
- nauczenie zaradności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- kształtowanie skłonności do przeżywania satysfakcji i dumy z pokonania trudności,
- rozwijanie i podtrzymywanie motywacji ucznia do przezwyciężania trudności.
|